Antidotul pentru avalanşa zilnică de ştiri

Antidotul pentru avalanşa de ştiri

Devine din ce în ce mai greu să nu fii afectat de anxietatea apăsătoare cauzată de abundenţa de ştiri. Zilnic curge atât de multă informaţie în direcţia noastră că ajungem destul de rapid la suprasaturaţie.

Nu ne face bine. Şi găsim aici un paradox care face lucrurile să fie mai complicate decât am vrea. Toată negativitatea de care ne simţim atacaţi e neplăcută, dar cumva, a doua zi ne întoarcem în acelaşi cerc vicios.

Fără să sune a nostalgie pentru nişte vremuri pe care nici măcar nu le-am prins cu adevărat, cred că vechiul sistem, în care oamenii aveau ca principală sursă de informare ziarele beneficia, totuşi, de anumite avantaje.

În prezent, dacă are loc un atac terorist, aflăm, cel mai probabil, la câteva minute după ce a aflat şi poliţia, dacă nu chiar înaintea lor. E adevărat, ajunge informaţia mai repede la noi, dar cu ce cost?

De cele mai multe ori, fiind un eveniment în desfăşurare sau care abia s-a încheiat, informaţiile sunt incomplete sau incorecte. E omenesc să fie aşa, oricât de bun ai fi ca jurnalist, în momentul în care prioritatea este să dai cât mai repede o ştire, acurateţea informaţiilor trece pe planul secund.

Realitatea nu merge pe repede înainte. E nevoie de profesionişti pentru a-şi da seama ce s-a întâmplat cu adevărat, să adune datele şi să le pună într-un context. Tehnologia, în schimb, e rapidă. Nu e timp pentru mărunţişuri de genul celor de mai sus. Primim notificări şi vedem ştiri pe Facebook mult mai rapid decât ar trebui, fără să apucăm să le digerăm. Mediul perfect pentru dezinformare şi manipulare.

Mai mult, de obicei ştirile pe care le consumăm pe Facebook sau Twitter vin deja asezonate cu opiniile celor care le distribuie. Toată lumea îşi dă cu părerea despre ce s-a întâmplat atunci când dă share la o ştire. Cum să nu citezi o bucată din articol care coincide cu felul în care vezi tu lucrurile?

Sigur, nu e nimic greşit în a fi expus la o varietate de opinii, numai că punând accentul mai mult pe opinii decât pe informaţia pură e exact ceea ce ne duce spre zona manipulării.

În schimb, dacă sursa de informare ar fi fost clasicul ziar de a doua zi, nu am fi fost informaţi live, dar am fi fost informaţi bine. Fără grabă, fără panica de a da ştirea cât mai repede. Munca de jurnalist făcută cum trebuie, cu precizie şi răbdare. Prima interacţiune cu ştirea ar fi fost una mult mai bună. Poate să fie o experienţă ciudată, să citeşti ceva fără sutele de comentarii de după articol în care lumea se jigneşte ca la uşa cortului. Poate te simţi un pic singur. Fără să ştii ce cred alţii despre asta. Dar ai avea garanţia că ai primit o informaţie valoroasă.

Senzaţia din zilele noastre e că flow-ul constant de ştiri e ca o maşinărie malefică, aflată întotdeauna la o notificare sau scroll pe Facebook distanţă, fără să existe scăpare. Internetul ar putea să facă, de fapt, mai mult rău decât bine.

Care e soluţia? Câte ştiri sunt de ajuns?

Evident, în România cel puţin, nu ar fi deloc realist să te bazezi doar pe ce găseşti în print. Selecţia e destul de mică iar majoritatea presei independente care a apărut în valul care tot creşte de ceva ani se află în totalitate în online. Pe net găseşti Rise Project, PressOne, Republica, Recorder, Scena9, Casa Jurnalistului şi multe altele.

Sistemul de breaking news de la TV e de mult stricat iar homepage-ul de pe Facebook nu e în niciun caz o sursă bună.

Antidotul pentru probleme de mai sus sunt newsletterele. Deocamdată, cel puţin. Putem să considerăm newsletterele echivalentul ziarelor, dar varianta mult mai convenabilă. În primul rând, pentru că e gratis. În loc să primim constanţ informaţii, ne putem rezerva zilnic o oră în care să citim lucrurile esenţiale, trecute prin filtrul jurnaliştilor, pentru a rămâne la curent cu ce se întâmplă în jurul nostru.

Mai jos, cinci newslettere de ştiri la care sunt abonat:
  1. Revista Pressei de la PressOne – Alex Enăşescu a explicat aici cel mai bine povestea newsletter-ului. Pe scurt: două-trei știri, un reportaj sau un editorial, 8-9 link-uri sub formă de bullet points şi un citat.
  2. The Guardian Morning Briefing – Cum consider The Guardian cea mai respectabilă instituţie media, nu avea cum să lipsească. Morning Briefing e un newsletter construit astfel încât să nu trebuiască să dai click pe link-uri. Toate informaţiile esenţiale le primeşti direct în corpul mailului.
  3. Quartz Daily Brief – similar cu cel de la The Guardian, în sensul că toate informaţiile esenţiale le ai direct în mail. Cu o tentă spre economie şi mediul de afaceri, dar per total sunt multe ştiri generaliste.
  4. BuzzFeed News – nu aş fi crezut acum cinci ani că BuzzFeed ar putea fi vreodată o sursă de informare pe care aş putea să mă bazez, dar redacţia BuzzFeed News, care este separată de site-ul principal, şi-a câştigat pe merit încrederea cu nişte anchete remarcabile în ultimii ani.
  5. Axios AM – în fiecare dimineaţă cele mai importante ştiri din politică, media, tehnologie şi mediul de afaceri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *